Åpningskonsert Festspillene i Elverum, fredag 3. august kl. 18:00 i Terningen Arena

Dirigent: Eliahu Inbal
Ungdomssymfonikerne

 

Program              

Johannes Rusten (1984-): Ouverture til Elverum

Anton Bruckner (1824-1896): Symfoni nr 5 i B-dur

Introduction: Adagio – Allegro

Adagio: Sehr Langsam

Scherzo: Molto vivace (Schnell) – Trio: Im Gleichen Tempo

Finale: Adagio – Allegro moderato

 

Åpningskonserten på årets Festspillene i Elverum byr på en helaftens symfoni dirigert av Eliahu Inbal (f. 1936), en av de få gjenlevende store Brucknertolkerne. Inbal var sjefdirigent for hr-Sinfonieorchester i Frankfurt i perioden 1974-1990 og sammen med dette orkesteret var han en av de første som spilte inn de originale versjonene av flere av Bruckners symfonier.

Les mer om Inbal her.

Bruckner er i stor grad nettopp kjent for sine monumentale symfonier. Den femte symfonien ble skrevet i 1875-1876 og er kanskje den mest intellektuelle av dem alle. Bruckner selv hørte aldri denne symfonien fremført. I hans levetid ble den spilt en gang arrangert for to klaver og første gang for orkester i Graz i 1894, men da var Bruckner selv for syk til å kunne være tilstede. Symfonien har ingen undertittel, men den har likevel fått kallenavn som «den tragiske» eller «pizzicato-symfonien». Selv skal Bruckner ha referert til symfonien som «den fantastiske», men dette ble aldri noen formell tittel. Verket er intrikat og kontrapunktisk skrevet. Høydepunktet kommer usedvanlig sent i symfonien, først med en koral mot slutten av sistesatsen.

Ungdomssymfonikerne består av landets fremste utøvende musikkstudenter og for dem er dette prosjektet en unik sjanse å få oppleve en av de mest kjente Brucknerfortolkere, Eliahu Inbal, mens han enda er aktiv dirigent. Det er ikke mange gjenlevende fra hans generasjon og hans tradisjon, så både publikum og orkesterutøverne må gripe sjansen til å oppleve denne konserten!

Populærkonsert under Festspillene i Elverum, onsdag 8. august kl. 20:00

Utekonsert ved Sagtjernet

Dirigent Wayne Marshall

Program

TBA

Johannes Gustavsson, Foto: Anna Hult

Avslutningskonsert Festspillene i Elverum, lørdag 11. august kl. 18:00 i Terningen arena

Berlin mandag 13. august 2018

Aalborg onsdag 15. august 2018

Oslo lørdag 18. august 2018

 

Ungdomssymfonikerne

Dirigent Johannes Gustavsson

Solister TBA (sopran) og Håvard Stensvold (baryton)

 

Program:

Anders Hillborg (f. 1954-): Eleven Gates (2005/2006)

No. 1. Drifting into D-major

No. 2. Suddenly in the Room with Chattering Mirrors

No. 3. D Major Still Life

No. 4. Confused Dialogues with Woodpecker

No. 5. Suddenly in the Room with Floating Mirrors

No. 6. Into the Great Wide Open

No. 7. Meadow of Sadsongs

No. 8. Toypianos on the Surface of the Sea

No. 9. String Quartet spiralling to the Seafloor

No. 10. Seafloor Meditation (Whispering Mirrors at the Seafloor)

No. 11. Waves, Pulse and Elastic Seabirds

Edvard Grieg (1843-1907): div. sanger

Carl Nielsen (1865-1931): Symfoni nr. 3, op. 27 (1910/1911)

Allegro espansivo

Andante pastorale

Allegretto un poco

Finale: Allegro

 

EN SKANDINAVISK AFTEN

 

Ungdomssymfonikerne og deres kunstneriske leder Johannes Gustavsson inviterer til en skandinavisk helaften med to flotte sangsolister.

Les mer om Johannes Gustavsson her.

Tittelen til den svenske komponisten Anders Hillborgs verk, Eleven Gates, henspeiler på stykkets inndeling i elleve seksjoner. Komponisten selv uttrykker at man i hvert nye avsnitt blir ledet inn gjennom en port som går opp smidig eller abrupt. I tillegg har han lekt seg med å gi seksjonene titler av en noe surrealistisk karakter. En amerikansk kritiker skrev at han nøt å høre så mange nye ubrukte lydbilder i verket. Verket ble bestilt og urfremført av Los Angeles Philharmonic under ledelse av Esa Pekka Salonen. Ungdomssymfonikerne vil gjøre den tyske premieren av verket. Hillborg er kjent for en enorm bredde i sin komponering, alt fra orkestermusikk, kormusikk, kammermusikk, men også mer kommersiell pop- og filmmusikk. Han er inspirert av komponister som Brian Ferneyhough og Gyorgi Ligeti.

På konserten vil vi også få høre noen av Edvard Griegs mest kjente sanger. Detaljert informasjon vil komme etterhvert.

Carl Nielsen begynte å tenke på sin tredje symfoni på begynnelsen av året i 1910. Han jobbet lenge med å komme på en god ide for førstesatsen og det sies at temaet kom til ham da han satt på trikken. I mangel av et tilgjengelig noteark måtte han skrive det ned på skjorteermet sitt. Symfonien ble raskt en suksess og den mest spilte av Nielsens symfonier i hans samtid. De gode anmeldelsene endret på sett og vis synet på Nielsens musikk og dette verket var i stor grad med på å gjøre komponistens navn kjent.

Carl Nielsens tredje symfoni uttrykker, som førstesatsens tittel viser, en spenning (espansiva) som i andresatsen er fullstendig erstattet med en idyllisk ro. Han kladdet to ulike versjoner av andresatsen, der det ferdige resultatet ble med to sangsolister som synger uten tekst. I Carl Nielsens egne programnoter kan vi lese at han med de tekstløse vokalstemmene har forsøkt å skildre en urmenneskelig paradisisk tilstand. Tredje sats er en motsetning til dette igjen og inneholder en tvetydig stemning der både dur og moll, det gode og det onde gir seg tilkjenne. Sistesatsen er i følge komponisten selv arbeidets apoteose. Han har ønsket å vise den sunne moral som ligger i arbeidets velsignelse, en hymne til arbeidet og dagliglivets sunne utfoldelse.

Ungdomssymfonikerne ønsker velkommen til en skandinavisk helaften!

Foto: Studio Lasse Berre

This post is also available in: enEnglish